„Health resorts treasures” - projekt łączący siły Supraśla i Druskiennik
Supraśl (woj. podlaskie, powiat białostocki) i Druskienniki (okręg olicki, Litwa) łączą siły w projekcie, pn. „Health resorts treasures”, w ramach programu Interreg Polska - Litwa, by wspólnie wypromować to, co mają najcenniejsze: zdrowie, naturę i kulturę. Liderem przedsięwzięcia jest Gmina Supraśl, a partnerem Druskininkai Tourism and Business Information Center. Celem jest proste przesłanie: pokazać oba kurorty jako pierwszorzędne destynacje well-being i przyciągnąć nowych gości z kraju i zagranicy. Projekt zostanie zakończony w listopadzie 2025 roku i jest realizowany w priorytecie „Promowanie dobrostanu fizycznego, emocjonalnego i kulturowego” (SO 2.2). Całkowity budżet wynosi 136 111,80 EUR, z czego 108 889,43 EUR to dofinansowanie z EFRR.
Dlaczego teraz? Obie miejscowości mają silne atuty - klimat, lasy, wody i borowiny - ale w globalnym wyścigu o uwagę turystów potrzebują mocniejszej, wspólnej narracji i nowoczesnych narzędzi promocji. W Druskiennikach w 2023 r. odnotowano 375 823 odwiedzających, a w Supraślu samo Muzeum Ikon przyciągnęło 50 062 osoby; projekt ma te wyniki podbić i utrwalić trend wzrostowy.
Co powstanie? Przede wszystkim wspólny, około 3-minutowy film promocyjny w stylu spotu telewizyjnego, w którym wystąpi, m.in. bardzo dobrze wszystkim znany z serii filmów Jacka Bromskiego, pt. „U Pana Boga…” grający w niej księdza - Krzysztof Dzierma. Oprócz filmu powstanie zestaw krótkich „reelsów”, pokazujących najciekawsze miejsca i zabytki obu kurortów. Materiały będą dostępne w wersjach: polskiej, litewskiej, angielskiej i niemieckiej, a ich dystrybucja obejmie strony i profile partnerów oraz prezentacje podczas wydarzeń branżowych.
Drugim filarem są praktyczne przewodniki turystyczne: wydanie papierowe oraz wspólna aplikacja mobilna na Androida i iOS. Aplikacja to ok. 90 podstron, w tym 70 ze ścieżkami audio - kompendium tras, historii, kultury i „miejsc, które wypada znać”, ułatwiające planowanie dnia w uzdrowisku i okolicach.
Trzeci element to wymiana wiedzy. W dniach 20 - 21 maja 2025 roku w Druskiennikach odbyła się konferencja „Efektywny rozwój i marketing produktów turystycznych”. Gminę Supraśl reprezentowała grupa 20 osób związanych z branżą turystyczną, które wzięły aktywny udział w warsztatach, panelu dyskusyjnym oraz wizytach studyjnych w lokalnych przedsiębiorstwach. W konferencji uczestniczyło również wielu przedstawicieli prywatnych firm turystycznych z Druskiennik, m.in. renomowanych sanatoriów, hoteli, parku wodnego, firm turystyki wodnej, przedstawicieli organizacji publicznych, przedstawicieli samorządów lokalnych oraz przedstawicieli centrów informacji turystycznej. W wydarzeniu wzięło udział łącznie 60 uczestników. Podczas konferencji omówiono wspólne konteksty uzdrowisk, powiązania historyczne, podobieństwa w produktach turystycznych i potencjalne tematy współpracy. Zainicjowano dialog między samorządem lokalnym a organizacjami na temat wspólnego marketingu regionalnego. W ramach warsztatów i wizji lokalnej przedstawiciele Uzdrowiska Supraśl zapoznali się z ofertą turystyczną Druskiennik. Wydarzenie sprzyjało zawiązaniu nowych kontaktów między samorządem lokalnym a prywatnymi firmami. Druga z zaplanowanych w ramach projektu konferencji odbędzie się pod koniec listopada w Supraślu. Będzie to konferencja podsumowująca projekt, na której zaprezentowane zostaną powstałe w ramach niego produkty. Będzie to również okazja do dalszego dialogu, wymiany doświadczeniami i nawiązywania nowych kontaktów.
Współpraca transgraniczna to nie tylko promocja, ale i długotrwały efekt: formalna umowa partnerów, wspólne utrzymanie i aktualizacja aplikacji oraz kontynuacja działań po zakończeniu finansowania. Wskaźnik projektu zakłada utrzymanie współpracy instytucji po jego zamknięciu - to gwarancja, że produkty nie „znikną z półek”, lecz będą realnie pracować na rzecz regionu.
Co zyska odbiorca? Turysta dostanie przejrzyste narzędzia do odkrywania obu kurortów: inspirujący film, krótkie klipy, poręczny przewodnik i aplikację, które pomogą ułożyć dzień między zabiegami a spacerem. Przedsiębiorcy - większą widoczność oferty i ruch klientów; społeczności lokalne - nowe kontakty, wydarzenia i impuls gospodarczy. A Supraśl i Druskienniki - spójny, nowoczesny wizerunek regionu zdrowia, kultury i czystej przyrody.
„Health resorts treasures” to zaproszenie, by zobaczyć uzdrowisko szerzej: jako miejsce, w którym borowina z Podsokołdy spotyka się z mineralnymi wodami Niemna, a tradycja - z dobrym projektowaniem usług. Jeśli kochacie ciszę lasu, ścieżki nad rzeką, muzea, kuchnię pogranicza i mądrze pojęty odpoczynek - śledźcie efekty projektu, sięgnijcie po przewodnik i pobierzcie aplikację.
Skarby uzdrowisk są bliżej, niż myślicie.
