W dniach 23-25 września 2004 r. w Warszawie pod patronatem honorowym Prezydenta Rzeczpospolitej Aleksandra Kwaśniewskiego oraz Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Jerzego Hausnera odbywały się XII Międzynarodowe Targi Turystyczne TT Warsaw Tour&Travel.

W tegorocznej, pierwszej po poszerzeniu Unii Europejskiej edycji targowej uczestniczyło 450 wystawców z 51 państw z których aż 38 stworzyło własne stoiska narodowe. W porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowano znaczący wzrost zarówno krajów reprezentowanych przez wystawców jak również przybyłych z zagranicy gości. Targi odwiedziło łącznie prawie 40.000 osób, z czego blisko dziewięć tysięcy stanowili związani z branżą turystyczna handlowcy nie tylko z Polski ale i z innych krajów: Austrii, Białorusi, Grecji, Hiszpanii, Malty, Neapolu, Niemiec, Nigerii, Ukrainy i Włoch.

Liczniejszy udział wystawców zagranicznych i zwiedzających jest dowodem na to, że Polska jako nowy kraj członkowski, staje się dla wielu krajem atrakcyjnym, przyciągającym często nieznanym bogactwem kultury i unikatowej przyrody.

Zgodnie z danymi dra Krzysztofa Łopacińskiego - dyrektora Instytutu Turystyki rok 2005 będzie korzystniejszy niż 2004. "Powinna wzrosnąć liczba podróży krajowych i zagranicznych mieszkańców Polski. Zdecydowanie powinna wzrosnąć liczba przyjazdów turystów zagranicznych, szczególnie z krajów Unii Europejskiej i Ameryki Północnej".

Zdaniem Marka Szczepańskiegp -podsekretarza w MGPiPS "Podróże stanowią bardzo ważny aspekt życia współczesnego człowieka- są nierozerwalną częścią zachowań konsumenckich. Sektor turystyczny pozostaje jedynym z najbardziej dynamicznych sektorów gospodarki światowej, co powoduje, że zwiększa się społeczne i ekonomiczne znaczenie turystyki dla poszczególnych państw i regionów".

Niewątpliwie obecność Polski w strukturach Unii Europejskiej stwarza nowe możliwości wykorzystania potencjału turystycznego naszego kraju. By utrzymać się na drapieżnym rynku zagranicznym i pozyskać zagranicznego kuracjusza czy turystę należy podejmować wszelkie akcje promocyjne.

Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP wspólnie z Izbą Gospodarczą "Uzdrowiska Polskie", przedstawicielami podmiotów uzdrowiskowych i KRUS-u tj. "Uzdrowisko Szczawno-Jedlina" S.A., Uzdrowisko "Ustka", "Solanki" Inowrocław, Sanatorium Uzdrowiskowe "Muszyna", Sanatorium "Górnik" Iwonicz-Zdrój, Sanatorium Uzdrowiskowe "Krystyna" Ciechocinek, Sanatorium "Włókniarz" Busko-Zdrój, Sanatorium "Tęcza" Ustroń, Szpital Uzdrowiskowy Kołobrzeg

promowało bogactwo i piękno polskich uzdrowisk przedkładając zainteresowanym oferty pobytów sanatoryjnych i turystycznych. Uzupełnieniem zbiorczego stoiska Izby Gospodarczej było kilka indywidualnych stoisk m.in. Uzdrowisko Nałęczów, UMiG Busko-Zdrój, UM Ustka, Szczawnica, które również promowały produkt turystyki uzdrowiskowej.

 

Kompleksowa oferta polskich uzdrowisk docierała w większości do polskich i zagranicznych biur podróży ale przede wszystkim do indywidualnych odbiorców, którzy planują w najbliższym czasie spędzić turnus sanatoryjny połączony z okresem noworocznym.

Grono zwiedzających wyrażało zadowolenie, że w jednym miejscu na jednym stoisku można otrzymać większość informacji dot. podmiotów uzdrowiskowych i uzdrowisk.

Jednak nadal brakuje na rynku polskim wydawnictw, które kompleksowo prezentowałyby wszystkie polskie uzdrowiska i podmioty lecznictwa uzdrowiskowego. Stąd niewątpliwie należy podjąć działania zmierzające do wydania kolejnych materiałów informacyjnych tj. folderów, przewodników celem wzmocnienia popularyzacji produktu uzdrowiskowego.

Tradycyjnie już pierwsze dwa dni targów były przeznaczone dla branży. W tym czasie odbywały się ważne spotkania i rozmowy handlowe. Wystawcy wyrażają zadowolenie z nawiązanych kontaktów, a wielu z nich dzięki targom rozpoczęło współpracę z nowymi partnerami. Bogaty program konferencji i prezentacji stworzył możliwości zapoznania się z nowościami na turystycznym rynku. Przedstawiciele turystyki mieli również wiele okazji do dyskusji na temat problemów nurtujących branżę zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Wysoką frekwencją cieszyły się też: spotkanie z Dyrektorami Zagranicznych Ośrodków POT, warsztaty strategiczne dot. rozwoju turystyki w Polsce (zorganizowane przez PART i PIT) oraz konsultacyjne seminarium sektora przedsiębiorców turystycznych (organizowane przez PIT i WIT w imieniu Rady Krajowej Izb Turystyki), co stanowi niewątpliwy dowód potrzeby wymiany poglądów i zastanowienia się nad przyszłością turystyki.

Jak w ubiegłym roku zostały wręczone certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej dla najlepszego produktu turystycznego, zaś Polska Izba Turystyki oraz Międzynarodowe Targi Polska wyłoniły zwycięzcę "Fair Play Turystyki". Laureatem konkursu, a tym samym zdobywcą Kryształowego Globusa, została "Nadwiślańska Agencja Turystyczna Sp. z o. o.". Zgodnie z tradycją Organizatorzy nagrodzili również oryginalne i profesjonalnie przygotowane stoiska targowe wręczając statuetki Homo Turisticus. Pierwsze miejsce w tym konkursie zajęła ekspozycja Narodowego Przedstawicielstwa Turystyki Węgierskiej.

Stoisko Węgier - kraju partnerskiego Targów TT Warszaw 2004 r. wyróżniało się różnorodnością ofert turystycznych, niepowtarzalną atmosferą, jaką stwarzała rozbrzmiewająca cygańska muzyka oraz liczne prezentacje i degustacje.