W dniach 23-25 września 2004 r. w Warszawie pod patronatem honorowym Prezydenta Rzeczpospolitej Aleksandra Kwaśniewskiego oraz Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Jerzego Hausnera odbywały się XII Międzynarodowe Targi Turystyczne TT Warsaw Tour&Travel.
W tegorocznej, pierwszej po poszerzeniu Unii Europejskiej edycji targowej uczestniczyło 450 wystawców z 51 państw z których aż 38 stworzyło własne stoiska narodowe. W porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowano znaczący wzrost zarówno krajów reprezentowanych przez wystawców jak również przybyłych z zagranicy gości. Targi odwiedziło łącznie prawie 40.000 osób, z czego blisko dziewięć tysięcy stanowili związani z branżą turystyczna handlowcy nie tylko z Polski ale i z innych krajów: Austrii, Białorusi, Grecji, Hiszpanii, Malty, Neapolu, Niemiec, Nigerii, Ukrainy i Włoch.
![]() |
Liczniejszy udział wystawców zagranicznych i zwiedzających jest dowodem na to, że Polska jako nowy kraj członkowski, staje się dla wielu krajem atrakcyjnym, przyciągającym często nieznanym bogactwem kultury i unikatowej przyrody.
Zgodnie z danymi dra Krzysztofa Łopacińskiego - dyrektora Instytutu Turystyki rok 2005 będzie korzystniejszy niż 2004. "Powinna wzrosnąć liczba podróży krajowych i zagranicznych mieszkańców Polski. Zdecydowanie powinna wzrosnąć liczba przyjazdów turystów zagranicznych, szczególnie z krajów Unii Europejskiej i Ameryki Północnej".
Zdaniem Marka Szczepańskiegp -podsekretarza w MGPiPS "Podróże stanowią bardzo ważny aspekt życia współczesnego człowieka- są nierozerwalną częścią zachowań konsumenckich. Sektor turystyczny pozostaje jedynym z najbardziej dynamicznych sektorów gospodarki światowej, co powoduje, że zwiększa się społeczne i ekonomiczne znaczenie turystyki dla poszczególnych państw i regionów".
![]() |
Niewątpliwie obecność Polski w strukturach Unii Europejskiej stwarza nowe możliwości wykorzystania potencjału turystycznego naszego kraju. By utrzymać się na drapieżnym rynku zagranicznym i pozyskać zagranicznego kuracjusza czy turystę należy podejmować wszelkie akcje promocyjne.
Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP wspólnie z Izbą Gospodarczą "Uzdrowiska Polskie", przedstawicielami podmiotów uzdrowiskowych i KRUS-u tj. "Uzdrowisko Szczawno-Jedlina" S.A., Uzdrowisko "Ustka", "Solanki" Inowrocław, Sanatorium Uzdrowiskowe "Muszyna", Sanatorium "Górnik" Iwonicz-Zdrój, Sanatorium Uzdrowiskowe "Krystyna" Ciechocinek, Sanatorium "Włókniarz" Busko-Zdrój, Sanatorium "Tęcza" Ustroń, Szpital Uzdrowiskowy Kołobrzeg
![]() |
promowało bogactwo i piękno polskich uzdrowisk przedkładając zainteresowanym oferty pobytów sanatoryjnych i turystycznych. Uzupełnieniem zbiorczego stoiska Izby Gospodarczej było kilka indywidualnych stoisk m.in. Uzdrowisko Nałęczów, UMiG Busko-Zdrój, UM Ustka, Szczawnica, które również promowały produkt turystyki uzdrowiskowej.
Kompleksowa oferta polskich uzdrowisk docierała w większości do polskich i zagranicznych biur podróży ale przede wszystkim do indywidualnych odbiorców, którzy planują w najbliższym czasie spędzić turnus sanatoryjny połączony z okresem noworocznym.
Grono zwiedzających wyrażało zadowolenie, że w jednym miejscu na jednym stoisku można otrzymać większość informacji dot. podmiotów uzdrowiskowych i uzdrowisk.
Jednak nadal brakuje na rynku polskim wydawnictw, które kompleksowo prezentowałyby wszystkie polskie uzdrowiska i podmioty lecznictwa uzdrowiskowego. Stąd niewątpliwie należy podjąć działania zmierzające do wydania kolejnych materiałów informacyjnych tj. folderów, przewodników celem wzmocnienia popularyzacji produktu uzdrowiskowego.
![]() |
Tradycyjnie już pierwsze dwa dni targów były przeznaczone dla branży. W tym czasie odbywały się ważne spotkania i rozmowy handlowe. Wystawcy wyrażają zadowolenie z nawiązanych kontaktów, a wielu z nich dzięki targom rozpoczęło współpracę z nowymi partnerami. Bogaty program konferencji i prezentacji stworzył możliwości zapoznania się z nowościami na turystycznym rynku. Przedstawiciele turystyki mieli również wiele okazji do dyskusji na temat problemów nurtujących branżę zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Wysoką frekwencją cieszyły się też: spotkanie z Dyrektorami Zagranicznych Ośrodków POT, warsztaty strategiczne dot. rozwoju turystyki w Polsce (zorganizowane przez PART i PIT) oraz konsultacyjne seminarium sektora przedsiębiorców turystycznych (organizowane przez PIT i WIT w imieniu Rady Krajowej Izb Turystyki), co stanowi niewątpliwy dowód potrzeby wymiany poglądów i zastanowienia się nad przyszłością turystyki.
![]() |
Jak w ubiegłym roku zostały wręczone certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej dla najlepszego produktu turystycznego, zaś Polska Izba Turystyki oraz Międzynarodowe Targi Polska wyłoniły zwycięzcę "Fair Play Turystyki". Laureatem konkursu, a tym samym zdobywcą Kryształowego Globusa, została "Nadwiślańska Agencja Turystyczna Sp. z o. o.". Zgodnie z tradycją Organizatorzy nagrodzili również oryginalne i profesjonalnie przygotowane stoiska targowe wręczając statuetki Homo Turisticus. Pierwsze miejsce w tym konkursie zajęła ekspozycja Narodowego Przedstawicielstwa Turystyki Węgierskiej.
Stoisko Węgier - kraju partnerskiego Targów TT Warszaw 2004 r. wyróżniało się różnorodnością ofert turystycznych, niepowtarzalną atmosferą, jaką stwarzała rozbrzmiewająca cygańska muzyka oraz liczne prezentacje i degustacje.