Małopolskie Forum Współpracy z Polonią w Nałęczowie
W dniach 24-26 stycznia 2005 r. w Pałacu
Małachowskich w Nałęczowie pod patronatem honorowym Marszałka Województwa
Lubelskiego - Henryka Makarewicza, Wojewody Lubelskiego - Andrzeja Kurowskiego i
Przewodniczącej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji - Danuty Waniek odbywał się
XI Ogólnopolski Sejmik Mediów Lokalnych.
Jego tematem przewodnim była "Rola mediów lokalnych w promocji
przedsiębiorczości oraz produktów kulturalnych i turystycznych. Promocja
polskiego przemysłu uzdrowiskowego na rynku krajowym i międzynarodowym".
Jego tematem przewodnim była "Rola mediów lokalnych w promocji przedsiębiorczości oraz produktów kulturalnych i turystycznych. Promocja polskiego przemysłu uzdrowiskowego na rynku krajowym i międzynarodowym".
Współorganizatorzy:
Patronat naukowy:
Patronat medialny:
W spotkaniu udział wzięli:
Tadeusz Kozek - podsekretarz stanu UKIE, Włodzimierz Chorązki - Ośrodek Badań
Prasoznawczych UJ, Tomasz Majka - wiceprezes Zarządu Polskiej Agencji Rozwoju
Turystyki S.A., Leszek Kraczkowski - dyrektor wydziału kultury Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego, dr Tadeusz Burzyński - dyrektor
Instytutu Turystyki w Krakowie, Anna Barć-Krupińska - UMCS w Lublinie, Lidia
Pokrzycka - członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych w Lublinie,
Grzegorz Łoza - Uzdrowisko Nałęczów S.A., Tadeusz Skoczek - członek Zarządu TVP
S.A., Andrzej Czapliński - dyrektor TVP3 w Warszawie, przedstawiciele
Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP: Piotr Komornicki -wiceprezes Zarządu SGU
RP, Katarzyna Rymarczyk-Wajda - kierownik biura SGU RP, dziennikarze mediów
lokalnych i regionalnych z całego kraju, przedstawiciele samorządów
terytorialnych, gmin uzdrowiskowych i organizacji pozarządowych działających na
rzecz rozwoju regionalnego i promocji polskich uzdrowisk.
Historia sejmiku:
Światowe Forum Prasy Polonijnej zostało powołane we wrześniu 1993 r. z inicjatywy dziennikarzy, przedsiębiorców, przedstawicieli samorządów lokalnych i gospodarczych, twórców kultury i działaczy polonijnych. Od 1995 r. poszerzono krąg dziennikarzy polonijnych, zainteresowanych spotkaniami w Polsce o przedstawicieli radia i telewizji, a organizacja przyjęła nazwę "Światowe Forum Mediów Polonijnych". Od 1996 r. organizatorem spotkań dziennikarzy stała się Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., a od 1999 r. organizacje Forum przejęło specjalnie powołane Stowarzyszenie - "Małopolskie Forum Współpracy z Polonią", któremu obecnie przewodniczy Stanisław Lis.
Kluczowym zadaniem w działalności Stowarzyszenia jest wykorzystanie mediów polonijnych do budowy więzi społecznych, gospodarczych i kulturalnych pomiędzy środowiskami Polonii, a krajem oraz promocja ofert samorządów gmin i powiatów, polskich firm w wymiarze krajowym i międzynarodowym.
Celem organizowanego rokrocznie przez Małopolskie Forum Współpracy z Polonią Ogólnopolskiego Sejmiku Mediów Lokalnych jest wymiana doświadczeń pomiędzy dziennikarzami pracującymi w mediach lokalnych i regionalnych, wykorzystanie instrumentów prasowych i telewizyjnych do wzmocnienia popularyzacji polskiego dziedzictwa kulturowego, liderów przedsiębiorczości oraz nawiązanie kontaktów gospodarczych pomiędzy partnerami krajowymi, polonijnymi i zagranicznymi.
KOMUNIKAT XI OGÓLNOPOLSKIEGO SEJMIKU MEDIÓW LOKALNYCH
Uczestnicy Sejmiku reprezentujący media lokalne oraz samorządy lokalne z całego kraju podkreślają , że media lokalne w Polsce to potencjał nie zawsze wykorzystywany przez samorządy terytorialne, a przecież prasa lokalna, radio i telewizja kablowa są znakomitym instrumentem do budowania społeczeństwa obywatelskiego, promocji przedsiębiorczości oraz produktów kulturalnych, turystycznych, promocji ekologii i zdrowia.
Wszyscy uczestnicy Sejmiku podkreślają, że media lokalne, w większości realizujące zadania związane z promocją, komunikacją społeczną, społeczeństwem obywatelskim, kulturą, edukacją oraz w ramach większych projektów, rozwojem regionalnym, gospodarką, ekologią, turystyką zdrowiem powinny szerzej korzystać z programów pomocowych UE, programów Wspólnoty Europejskiej, rządowych programów bilateralnych, instytucji, fundacji i organizacji krajowych i zagranicznych.
Uzyskanie aplikacji w programach wspólnotowych takich jak np. Kultura 2000, Media Plus czy eContent itd. stwarza mediom lokalnym, niezależnie od ich statusu prawnego, możliwości korzystania z dofinansowania projektów służących promocji Polski w Unii, budowaniu europejskiej wartości dodanej z udziałem dziedzictwa kulturowego i cywilizacyjnego małych ojczyzn, promocji ekologii, turystyki, profilaktyki zdrowia.
Pozycjonowanie krajowych i zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej, źródeł współfinansowania projektów promujących przedsiębiorczość, edukację ekologiczną, turystykę, zdrowie zaprezentował Stanisław Lis, prezes Małopolskiego Forum Współpracy z Polonią.
Aktualnie dla polskich beneficjentów, wśród których są bądź powinny się znaleźć media lokalne dostępne są 353 fundusze krajowe i zagraniczne, w tym Unii Europejskiej, tj. około 1187 programów.
Podczas Sejmiku odbyła się SESJA PANELOWA
poświęcona następującym tematom: A - "Zewnętrzne źródła finansowania
mediów lokalnych, kultury i turystyki z funduszy krajowych i zagranicznych, w
tym UE"
Moderator: Stanisław Lis - prezes zarządu Małopolskiego Forum Współpracy z
Polonią
B - "Funkcje mediów lokalnych, a promocja
gmin w Polsce"
Moderator: dr Lidia Pokrzycka - UMCS w Lublinie
C - "Kreowanie marki turystycznej w
miejscowości uzdrowiskowej"
Moderator: Tomasz Majka - wiceprezes zarządu Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki
S.A.
D - "Prawo autorskie i prawo prasowe a
media lokalne"
Moderator: Anna Barć-Krupińska - UMCS w Lublinie
W DYSKUSJI OKRĄGLEGO STOŁU " Jesteśmy w
Europie i co dalej? Zadania dla mediów lokalnych w promocji rozwoju
lokalnego na przykładzie Uzdrowiska Nałęczów i gmin uzdrowiskowych"
uczestniczyli przedstawiciele UMCS w Lublinie, Polskiego Stowarzyszenia Prasy
Lokalnej, Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki S.A. oraz mediów lokalnych i
samorządów terytorialnych.
Moderatorzy: Leszek Kraczkowski - Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego,
Grzegorz Łoza - "Uzdrowisko Nałęczów" S.A.
XI Ogólnopolski Sejmik Mediów Lokalnych Nałęczów 2005 pozwolił na sprecyzowanie następujących wniosków:
1. Nie do przecenienia jest rola mediów lokalnych jako czynnika integrującego środowiska społeczne i promującego małe ojczyzny, kulturę, ekologię, turystykę, zdrowie.
2. Media kreują standardy cywilizacyjne zachowań społeczności lokalnych, promują przedsiębiorczość, ekologię, kulturę, turystykę i informują społeczność lokalną.
3. Media lokalne mogą znakomicie służyć promocji polskiego przemysłu uzdrowiskowego, potencjału gmin uzdrowiskowych, produktów turystycznych i kulturalnych.
4. Media lokalne są naturalnym sojusznikiem samorządów lokalnych.
5. Turystyka i uzdrowiska powinny zająć jedno z czołowych miejsc w strategii rozwoju gmin, powiatów województw, bowiem rozwój turystyki i uzdrowisk oraz cała sfera usług i działań wokół nich kreuje rozwój regionu. Jest to zadanie dla rządu, samorządu i mediów.
6. Samorządy lokalne, organizacje promocji, rozwoju turystyki i uzdrowisk oraz media lokalne winny działać w kierunku włączenia polskich uzdrowisk w sieć europejskiego ruchu turystycznego i uzdrowiskowego. W kraju powinna powstać ogólnopolska sieć turystyczna wykorzystująca zalety uzdrowisk, z uwzględnieniem lecznictwa, diagnostyki, profilaktyki, dietetyki, dbałości o sylwetkę, urodę, psychikę itd. Media lokalne mogą odegrać w tym procesie niebagatelną rolę.
7. Zakład Leczniczy Uzdrowisko Nałęczów S.A. może służyć jako przykład sprawnej organizacji, skutecznych działań promocyjnych, inwestycyjnych, fachowego lecznictwa i profilaktyki.
8. Wobec kryzysu własnościowego na rynku mediów regionalnych (przejęcie ich w dużej mierze przez obcy kapitał) media lokalne wypełniają lukę informacyjną charakteryzując się oryginalnością, dbałością o zachowanie i kontynuację tradycji i kultury lokalnej, i to one właśnie mogą promować gminy uzdrowiskowe, produkt turystyczny.
9. Media lokalne mając bezpośredni kontakt ze społecznością lokalną skutecznie zajmują się problematyką małych ojczyzn będącą poza obszarem zainteresowania mediów ogólnopolskich.
10. Media lokalne winny w coraz szerszym stopniu korzystać z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym z UE na zadania z zakresu przedsiębiorczości, kultury, turystyki zdrowia.
Poniżej zamieszczamy wystąpienie pt. "Funkcjonowanie
uzdrowisk na polskim i zagranicznym rynku turystyki zdrowotnej", które w
imieniu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP zaprezentował Piotr Komornicki -
wiceprezes Zarządu, burmistrz Iwonicza-Zdroju.
[
dokument word ]
|
|
||
Wystąpienie dra Tadeusza Burzyńskiego
-Dyrektora Instytutu Turystyki w Krakowie nt. "Uzdrowiska w strategii rozwoju turystyki". |
Wystąpienie Piotra Komornickiego -Wiceprezesa Zarządu SGU RP nt. "Funkcjonowanie uzdrowisk na polskim i zagranicznym rynku turystyki zdrowotnej" |
|
|
||
Wystąpienie Stanisława Lisa- Prezesa Zarządu Małopolskiego Forum Wspołpracy z Polonią. | Uczestnicy debaty okrągłego stołu "Jesteśmy w Europie i co dalej ?" |
|
|
Uczestnicy Sejmiku Mediów Lokalnych |