W dniach od 10 do 12 października 2002 r. w Kijowie, na terenie narodowego kompleksu wystawienniczego, odbywały się IX Międzynarodowe Targi Turystyczne "Ukraine' 2002", w których w ramach stoiska Polskiej Organizacji Turystycznej uczestniczyło Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP.

Takie słowa skierował do uczestników Targów Francesco Frangialli - przedstawiciel Światowej Organizacji Turystycznej reprezentującej interesy 144 krajów:
- W imieniu Światowej Organizacji Turystycznej pragnę powitać wszystkich uczestników, organizatorów i gości IX Międzynarodowych Targów Turystycznych Ukraine' 2002.

Jako współorganizator tegorocznych targów wyrażam zadowolenie z tego, że wpisały się one w tradycję, ale także zyskały międzynarodową sławę, czego wyrazem jest wzrastająca z roku na rok liczba przyjeżdżających wystawców. Targi te są wspaniałą okazją do zaprezentowania bogatej spuścizny Ukrainy, jak również miejscem spotkań dla zagranicznych biur podróży, firm turystycznych i organizatorów wycieczek, którzy zachęcają mieszkańców Ukrainy do wypoczynku w ich krajach. Jestem przekonany, że tegoroczne targi pozwolą na liczne użyteczne spotkania, przyczynią się do nawiązania owocnych kontaktów przez profesjonalistów w dziedzinie turystyki z wielu krajów. Chciałbym, aby międzynarodowe spotkania przyczyniły się do ogromnego rozwoju potencjału turystycznego Ukrainy dla dobra jej mieszkańców oraz przede wszystkim dla podnoszenia jej pozycji wśród światowego środowiska turystycznego.

Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP po raz pierwszy uczestniczyło w międzynarodowych targach turystycznych w Kijowie promując wszystkie gminy uzdrowiskowe. Polska, która coraz bardziej profesjonalnie prezentuje się na targach w kraju i za granicą stworzyła pod patronatem Polskiej Organizacji Turystycznej jedno duże stoisko, składające się z kilkudziesięciu mniejszych punktów. W Kijowie Polska miała bardzo dobrą, centralną lokalizację w głównej hali wystawowej. Stoisko w stylu góralskim przyciągało oryginalnością urządzenia, muzyką ludową, folklorystycznymi ozdobnikami i regionalnymi potrawami. Wystawcy posiadali ciekawe materiały promujące poszczególne regiony Polski - zarówno te słynne, jak i nieznane i nie odkryte, ale nie mniej atrakcyjne.

Ukraina w dziedzinie turystyki stanowi dla Polski rynek nowych możliwości, obserwacje pokazały, że chłonny i otwarty na współpracę. Nasze stoisko cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Odwiedzało nas wielu przedstawicieli biur podróży i firm związanych z branżą turystyczną. Ukraińskie i rosyjskie biura podróży są zainteresowane Polską i coraz chętniej przysyłają tu swoich rodaków. Rozmawialiśmy na temat zagadnień związanych z prowadzeniem na wschodzie promocji Polski z Adamem Zaborowskim - vice-prezesem POT oraz Anną Skowrońską-Łuczyńską - minister turystyki Ukrainy, którzy potwierdzili, że w ostatnich latach 11-12 mln mieszkańców Ukrainy wyjeżdża za granicę ( w tym ponad 7-8 mln turystów). W 2000 roku Ukraina zajmowała trzecie miejsce pod względem liczby przyjazdów do Polski (6,18 mln).

Zatem, planując działania promocyjne na rynku ukraińskim, warto wziąć pod uwagę następujące segmenty:

  • biznesmeni oraz osoby o wysokiej pozycji materialnej - grupa o największym udziale w zagranicznej turystyce, przywiązująca dużą wagę do wysokiego prestiżu miejsca wypoczynku oraz luksusowych warunków pobytu, nietypowych atrakcji,
  • mieszkańcy terenów przygranicznych - najczęściej krótkie wizyty u rodzin lub znajomych,
  • turystyka tranzytowa - warto pokusić o próbę przedłużenia pobytu turystów proponując szereg atrakcji na trasach przelotów tranzytowych,
  • turystyka zdrowotna i uzdrowiskowa - segment mogący mieć duże znaczenie w przyszłości zwłaszcza wyjazdy w celu poprawienia zdrowia oraz podniesienia czy podtrzymania kondycji fizycznej,
  • turystyka aktywna - na razie popularna jedynie w wąskiej grupie osób, ciągle się rozwija, dominują sporty zimowe m.in. turystyka narciarska.

Według Adama Zaborowskiego największy wzrost przyjazdów do roku 2020 odnotują właśnie kraje Europy Środkowo-Wschodniej, zaś całkowite wpływy z turystyki, zgodnie z szacunkami, osiągną na świecie w roku 2020 wartość 2 bilionów USD.