Aktywna partycypacja przedstawicieli polskiej branży turystycznej w jesiennych targach turystycznych w Kijowie owocowała wzmożonymi przyjazdami i aktywnym wypoczynkiem Ukraińców w polskich miejscowościach turystyczno-uzdrowiskowych w okresie zimowym. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się oferty kurortów zimowych takich jak Krynica-Zdrój, Piwniczna-Zdrój i innych miejscowości turystycznych. W efekcie w okresie świąteczno-noworocznym brakowało miejsc w hotelach i pensjonatach, a na wyciągach narciarskich w długich kolejkach ustawiali się miłośnicy zimowego szaleństwa, wśród nich można było spotkać liczne grupy turystów ze wschodu. Marzeniem właścicieli bazy hotelowej, ośrodków sanatoryjnych stało się pozyskanie wschodniej klienteli również na okres letni. Celem przedłożenia kompleksowej oferty na letni wypoczynek w polskich miejscowościach turystyczno-uzdrowiskowych Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP po raz pierwszy w tym roku wzięło udział we wiosennej edycji targowej tj. XI Międzynarodowych Targach Turystyczno-Uzdrowiskowych UITT, które odbywały się w dniach 29.03.05 – 03.04.05 r w nowo wybudowanym centrum wystawienniczym w Kijowie.

Wśród polskich wystawców należy wymienić: Polską Organizację Turystyczną, Sanatorium „Energetyk” Inowrocław, Uzdrowisko Krynica-Żegiestów S.A., Uzdrowisko Szczawno-Jedlina, Uzdrowisko Rymanów-Zdrój, Zespół Uzdrowisk Kłodzkich (Polanica-Zdrój, Kudowa-Zdrój, Duszniki-Zdrój), Uzdrowisko Iwonicz-Zdrój, Wieliczka, Zakład Usług Rehabilitacyjnych i Socjalnych, region lubelszczyzny, Hotel „Start” z Krakowa, Przedsiębiorstwo Prywatne ”QUAND” z Tomaszowa Lubelskiego, Rivendell Szczawno-Zdrój.

Turystyka na Ukrainie uważana jest za bardzo ważną dziedzinę gospodarki narodowej, a rząd ukraiński z roku na rok przywiązuje coraz większa wagę do jej rozwoju. Rynek ukraiński staje się rynkiem bardziej perspektywicznym i intensywnie poszukującym nowych kierunków. Ponad 20% ukraińskich turystów odwiedzających Polskę korzysta z usług biur podróży, z czego około 5% stanowią przyjazdy w ramach wykupionego pełnego pakietu usług. Pośród wszystkich przyjazdów turystycznych do Polski prawie 70% stanowią pobyty o średniej długości - od 1 do 3 noclegów. Przeważają osoby w średnim wieku. Wymierne efekty może przynieść oferta dla rodziny z dziećmi i młodzieży oraz osób o wyższej od przeciętnej pozycji materialnej.

Z roku na rok zainteresowanie polskim produktem turystyczno-uzdrowiskowym wzrasta, a polskie oferty handlowe rozchwytywane są przez ukraińskie biura podróży i indywidualnych odbiorców. Można śmiało powiedzieć, że „ekspansja” przyjazdów ze wschodu dopiero się zaczyna i rozciąga na teren całej Polski. Zainteresowaniem cieszą się nie tylko uzdrowiska i miejscowości górskie ale również okolice Mazur, uzdrowiska północne m.in. Sopot, Gdańsk, Ustka. Rozpoznawalne przez odwiedzających wystawę stają się plakaty na stoiskach ilustrujące najbardziej znamienne miejsca w Polsce, napisy na szyldach, a to najlepszy dowód na to, że Polska jako kraj jest ciągle odkrywana przez turystów z Ukrainy, Łotwy i Litwy, a nawet Rosji. Należy dodać, że wydarzenia polityczne na Ukrainie, w których uczestniczyli Polacy wzmocniły więzi polsko-ukraińskie, stąd Polacy są witani szczególnie serdecznie i postrzegani jako kraj partnerski.

To niezwykła szansa dla polskiej branży turystyczno-uzdrowiskowej, która szczególnie teraz powinna przygotować kompleksową i profesjonalną ofertę dla każdego segmentu rynkowego m.in. dla dzieci i młodzieży, dla ludzi młodych ale również starszych, którzy chcą podreperować swoje zdrowie. Aktywny udział w targach przyspiesza nawiązanie bezpośredniego kontaktu handlowego, a polski produkt turystyczno-uzdrowiskowy staje się rozpoznawalny.

Podczas prezentacji polskiego stoiska i workshopu na targach UITT 2005 w Kijowie zostało przeprowadzone na polskim stoisku losowanie nagród dla ukraińskich firm turystycznych w postaci spędzenia weekendu w Polsce. Wśród fundatorów nagród należy wymienić: Hotel „Start” z Krakowa, Przedsiębiorstwo Prywatne ”QUAND” z Tomaszowa Lubelskiego, Rivendell Szczawno-Zdrój, Geovita Złockie, Uzdrowisko Iwonicz-Zdrój, Uzdrowisko Krynica-Żegiestów S.A., Uzdrowisko Rymanów Zdrój, Biuro Podróży „TRIP” Zakopane oraz „Atlas Business” z Warszawy. Losowanie zostało poprowadzone przez dr Irenę Lewandowską - która od lat pełni funkcję „łącznika” pomiędzy Polską a Ukrainą poprzez organizowanie licznych wyjazdów studyjnych, targowych i spotkań biznesowych. Wszystkie wylosowane nagrody zostały wręczane przez przedstawicieli sponsorujących pobyty w Polsce.

Prezentacje polskiego stoiska uświetnił występ Zespołu Folkloru Ukraińsko- Polskiego pn. „Jaskółki”, który powstał w 1989 roku z inicjatywy chórmistrza Teatru Opery i Baletu w Kijowie – Wiktorii Radik. Zespół liczący 60 osób współpracuje z Ministerstwem Kultury i Oświaty Ukrainy, Radą Miejską Kijowa i innymi organizacjami społecznymi. Wśród repertuaru nie zabrakło polskich ludowych pieśni związanych z tradycją i dorobkiem kulturalnym Polaków.

Stoisko Polskie stało się jednym wielkim rozśpiewanym zespołem, który szczególnie zwracał uwagę odwiedzających targi. Polacy nie tylko śpiewali znane piosenki ludowe ale również zachęcali do ludowych tańców. Niepowtarzalna atmosfera na polskim stoisku przyciągała odwiedzających, którzy wtórowali oklaskami i robili pamiątkowe fotografie.