W dniach od 7 do 11 marca b.r. w Berlinie, w Międzynarodowym Centrum Kongresowym, odbywała się kolejna edycja Międzynarodowych Targów Turystycznych ITB 2003, w których w ramach stoiska Polskiej Organizacji Turystycznej uczestniczyło Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP.

Międzynarodowa giełda turystyczna w Berlinie jest imprezą branżową o zasięgu światowym. Jej cechą charakterystyczną jest to, że zdecydowana większość wystawców pochodzi z zagranicy. Stanowi ona centralne forum komunikacyjne i marketingowe branży turystycznej i daje możliwości rozszerzenia zakresu swojego działania, we współpracy z krajami z całego świata.

Wystawcy ITB rekrutują się ze wszystkich grup zawodowych zajmujących się międzynarodową działalnością turystyczną i gospodarką z tym związaną.
W giełdzie udział brały m.in. organizacje turystyczne o zasięgu krajowym, regionalnym i międzynarodowym, biura podróży, organizatorzy turystyki, firmy hotelarskie, przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe, firmy systemów informacyjno-komunikacyjnych, firmy wydawnicze oraz międzynarodowe związki i zrzeszenia turystyczne. Wydarzenia na targach obserwowało ponad 6 tyś. dziennikarzy z ponad 90 krajów.

Program targów obejmował liczne seminaria, kongresy specjalistów, poruszające tematy związane z aktualnym stanem rozwoju turystyki na świecie. Polska była organizatorem kilku spotkań, konferencji i prezentacji, m.in. na temat: "Kształcenie turystycznych kadr w Niemczech", "Aktywny wypoczynek- turystyka rowerowa".
Polska w tym roku wystąpiła pod hasłem przewodnim "Polska - Spotkania z Kulturą".

To nie przypadek, że jedna z targowych hal została w całości poświęcona ofercie podróży "Kulturalnych" - dla miłośników opery, teatru i lżejszych z muz.
Wśród licznych spotkań poświęconych promocji polskiego markowego produktu turystycznego znalazły się liczne imprezy, które miały za zadania przybliżyć całemu świata polski dorobek kulturalny. Nie zabrakło pokazów artystycznych tj. zespołów góralskich, przedstawień teatralnych przybliżających naszą historię, pomiędzy stoiskami można było spotkać malownicze postacie z polskich bajek itp. Dużą popularnością cieszył się polski żurek przygotowywany podczas akcji" wielkie lubuskie gotowanie". Blisko 12 tyś. zwiedzających przeprowadziło degustację tej staropolskiej potrawy.

Wśród bogatej oferty turystycznej można było wyróżnić kilka profilów, które cieszyły się szczególnym zainteresowaniem wśród klientów zagranicznych tj. oferty kierowane do osób i grup turystycznych, które chcą wypocząć w ciekawym miejscu, bogatym w atrakcje każdego typu. Sporym zainteresowaniem cieszyły się oferty kulturalne miast, które mają bogatą historię np. Wieliczka czy Kraków. Nie zabrakło miłośników sportów zimowych oraz kolarstwa. Spore grono odbiorców prosiło o informacje dot. leczenia uzdrowiskowego, które utrzymywane na dobrym poziomie jest bardzo konkurencyjne względem usług europejskich.

Można powiedzieć, że mottem każdego wystawcy było to, aby zaprezentować swój kraj biorąc za podstawę elementy jak najbardziej oryginalne. Duża inwencja i pomysłowość to zdecydowany atut większości krajów, w tym Polska nie pozostawała w tyle, serwując oscypki, smalec i wiele innych potraw, a także prezentując muzykę góralską.